Palo Congo  

sabuArtist: Sabu

Album: Palo Congo

Casa de discuri: Blue Note

Producator: Alfred Lion

Nationalitate: USA

Durata: 40.52

An: 1957

Chano Pozo a fost artistul care a excelat in materie de conga afro-cubaneza. Nu a facut-o oriunde, ci in orchestra lui Dizzy Gillespie, la sfarsitul anilor 40 din secolul trecut. A fost un pionier, deschizand astfel drumul pentru multi alti percutionisti extrem de talentati. Printre ei, Louis "Sabu" Martinez, care avea sa ii ia locul in orchestra lui Diz (dupa moartea lui Pozo, in 1948). 

Avand un spirit exploziv si o lovitura in toba la fel, Sabu a triumfat ca muzician de studio la Blue Side Records. Printre altii, a lucrat cu Art Blakey la "Orgy in Rhythm" si "Holiday For Skins". Ca lider, in "Palo Congo" a venit cu nenumarate variatiuni de percutie, toate extrase din radacinile sale amestecate - saniole, africane si vest indiene. 

Avandu-l ca inginer de sunet pe Rudy Van Gelder, albumul surprinde furia rumbei cubaneze si diferite stiluri de son, totul intr-o magistrala cantare de studio. Martinez a coordonat o trupa care ii avea ca membri pe Ray Romero (care cantase cu Miguelito Valdes) si pe Arsenio Rodriguez, un veritabil stalp al salsei moderne. Arsenio canta la "tres", o chitara traditionala cubaneza cu trei corzi duble. Ceilalti muzicieni, alesi din orchestra lui Arsenio Rodriguez, au interactionat cu Sabu intr-un mod placut si cald. Inregistrarea originala este mono, dar balansul este excelent, astfel incat poti auzi foarte bine, individual, percutiile, vocile sau bassul acustic. 

Albumul este deschis cu "El Cumbanchero", de Rafael Hernandez, o melodie de-a dreptul molipsitoare. Geniul lui Arsenio razbate nemijlocit in "Rhapsodia Del Maravilloso", acolo unde introduce variatii din "El Manisero". Tonul chitarei sale "tres" are un timbru sentimental si funky in egala masura. 

Sabu ofera cateva portiuni solo memorabile, inclusiv cea din "Palo Congo", alternativ cu incantatii "santeria". Totul se impleteste intr-un tot unitar exceptional care subliniaza prin fiecare nota radacinile sale newyorkeze, un muzician care isi traieste fiecare zi in "El Barrio of Spanish Harlem". 

"Am invatat sa bat in conserve si oale, in curtea casei in care am copilarit. La 11 ani m-am alaturat unui trio si am avut primul angajament. Cantam pe din trei in trei seri si primeam 25 de centi pe show." Sabu Martinez, 1968